nbsp;

Multiculturally Sensitive Behavior (MUR-B-3-VUK-MSV-PS)

Studiengang
  • Bachelorstudiengang Management & Recht
Kennzahl der Lehrveranstaltung
  • MUR-B-3-VUK-MSV-PS
Niveau der Lehrveranstaltung laut Lehrplan
  • Bachelor
Studienjahr
  • Fall 2023
Semester in dem die Lehrveranstaltung angeboten wird
  • 3
Anzahl der zugewiesenen ECTS-Credits
  • 1.0
Name des/der Vortragenden
  • FH-Prof. Dr. Kittler Markus
Lernergebnisse der Lehrveranstaltung
  • Derzeit nur in Englisch verfügbar
    Students have increased awareness of "stumbling blocks", "dos and don'ts", traditions and customs of other cultures. They will learn to understand the relevance of culture for management and law and be able to define and conceptualize culture and relevant themes. They can take these into consideration when communicating with foreign business partners to avoid confusion and initiate successful business relationships.
Art der Veranstaltung
  • face-to-face
Voraussetzungen laut Lehrplan
  • Derzeit nur in Englisch verfügbar
    relevant course(s) of previous semester(s)
empfohlene optionale Programmeinheiten
  • Derzeit nur in Englisch verfügbar
    none
Lehrinhalte
  • Derzeit nur in Englisch verfügbar
    Effects of globalization on the economy
    Culture and legal systems
    Cultural differences and particularities
    Types of communication
    Social skills
    Non-verbal communication in an intercultural context - body contact, proximity, eye contact, facial expressions, gestures
empfohlene Fachliteratur
  • Derzeit nur in Englisch verfügbar
    Relevant literature and reading instructions will be posted on SAKAI and/or in the course materials.Halverson, C. B., & Tirmizi, S. A. (2008). Effective Multicultural Teams: Theory and Practice. Heidelberg: Springer.
    Baskerville, R. F. (2003). Hofstede never studied culture. Accounting, Organizations and Society, 28(1), 1-14. doi: 10.1016/S0361-3682(01)00048-4
    Bhagat, R. S., & McQuaid, S. J. (1982). Role of subjective culture in organizations: A review and directions for future research. Journal of Applied Psychology, 67(5), 653-685. doi: 10.1037/0021-9010.67.5.653
    Brock, D. M. (2005). Multinational acquisition integration: The role of national culture in creating synergies. International Business Review, 14(3), 269-288. doi: 10.1016/j.ibusrev.2005.02.001
    Hofstede, G. (1980). Culture's consequences. International differences in work-related values. Newbury Park: SAGE Publications.
    Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind. London: McGraw-Hill.
    Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 1-26. doi: 10.9707/2307-0919.1014
    Kirkman, B. L., Lowe, K. B., & Gibson, C. B. (2006). A quarter century of Culture's Consequences: a review of empirical research incorporating Hofstede's cultural values framework. Journal of International Business Studies, 37(3), 285-320. doi: 10.1057/palgrave.jibs.8400202
    McSweeney, B. (2002). Hofstede's Model of National Cultural Differences and their Consequences: A Triumph of Faith - a Failure of Analysis. Human Relations, 55(1), doi: 10.1177/0018726702551004
    Olie, R. (1994). Shades of culture and institutions in international mergers. Organization Studies, 15(3), 381-405
    Van Oudenhoven, J. (2001). Do organizations reflect national cultures? a 10-nation study. International Journal of Intercultural Relations, 25(1), 89-107. doi: 10.1016/S0147-1767(00)00044-4
    Weber, Y., Tarba, S. Y., & Reichel, A. (2014). A model of the influence of culture on integration approaches and international mergers and acquisitions performance. International Studies of Management and Organization, 41(3), 9-24. doi: 10.2753/IMO0020-8825410301
Lehr- und Lernformen
  • Derzeit nur in Englisch verfügbar
    Students will analyse the cultural challenges of a specific international work context and develop strategies in order to deal with different degrees of cultural distance.
Unterrichtssprache
  • English
Praktikum
  • none

Wir nutzen Cookies auf unserer Website. Einige von ihnen sind essenziell für den Betrieb der Seite, während andere uns helfen, diese Website und die Nutzererfahrung zu verbessern (Tracking Cookies). Sie können selbst entscheiden, ob Sie die Cookies zulassen möchten. Bitte beachten Sie, dass bei einer Ablehnung womöglich nicht mehr alle Funktionalitäten der Seite zur Verfügung stehen.