Strategic Management & Project

Department
  • Bachelor's program Management, Communication & IT
Course unit code
  • MCI-B-5-STE-STM-ILV
Number of ECTS credits allocated
  • 4.0
Name of lecturer(s)
Mode of delivery
  • face-to-face
Recommended optional program components
  • none
Recommended or required reading
  • Books:
    - Stadler, C., Hautz, J., Matzler, K., & Eichen, S. F. v. den. (2021). Open strategy: Mastering disruption from outside the C-suite. Management on the cutting edge series. Cambridge Massachusetts: The MIT Press.
    - Bak, P. M. (2014). Wirtschafts- und Unternehmensethik. Eine Einführung. Stuttgart: Schäffer-Poeschel.
    - Bea, F. X. & Haas, J. (2015). Strategisches Management (UTB L, Bd. 8498, 7., vollst. überarb. Aufl). Konstanz, München: UVK Verl.-Ges.
    - Camphausen, B. (2013). Strategisches Management. Planung, Entscheidung, Controlling (Managementwissen für Studium und Praxis, 3., überarb. und erw. Aufl). München: Oldenbourg.
    - Göbel, E. (2013). Unternehmensethik. Grundlagen und praktische Umsetzung (utb-studi-e-book, Bd. 8515, 3., überarb. und aktual. Aufl). Konstanz: UVK-Verl.-Ges.
    - Hinterhuber, H. H. (2004). Strategisches Handeln. Ziele und Rahmenbedingungen für die Funktionsbereiche, Organisation, Umsetzung, Unternehmenskultur, strategisches Controlling, Leadership (Bd. 2, 7., grundlegend neu bearb. Aufl). Berlin: de Gruyter.
    - Hinterhuber, H. H. (2015). Strategische Unternehmensführung. Das Gesamtmodell für nachhaltige Wertsteigerung (9., völlig neu bearb. Aufl). Berlin: E. Schmidt.
    - Hungenberg, H. (2012). Strategisches Management in Unternehmen. Ziele - Prozesse - Verfahren (7. Aufl. 2012). Wiesbaden, s.l.: Springer Fachmedien Wiesbaden.
    - Homann, K. & Lütge, C. (2013). Einführung in die Wirtschaftsethik (3., überarb. Aufl). Münster: Lit-Verl.
    - Johnson, G., Scholes, K. & Whittington, R. (2011). Strategisches Management. Eine Einführung ; Analyse, Entscheidung und Umsetzung (wi - Wirtschaft, 9., aktualisierte Aufl. [der engl. Orig.-Ausg.]. München: Pearson Studium.
    - Lütge, C. (2014). Ethik des Wettbewerbs. Über Konkurrenz und Moral (Beck Paperback, Bd. 6159, Orig.-Ausg). München: Beck.
    - Macharzina, K. & Wolf, J. (2012). Unternehmensführung. Das internationale Managementwissen ; Konzepte - Methoden - Praxis (Lehrbuch, 8., vollst. überarb. und erw. Aufl). Wiesbaden: Springer Gabler.
    - Matzler, K., Müller, J. & Mooradian, T. A. (2013). Strategisches Management. Konzepte und Methoden (Linde international, 2., aktualisierte Aufl). Wien: Linde.
    - Müller-Stewens, G. & Lechner, C. (2011). Strategisches Management. Wie strategische Initiativen zum Wandel führen (4., überarb. Aufl). Stuttgart: Schäffer-Poeschel.
    - Suchanek, A. (2007). Ökonomische Ethik (UTB für Wissenschaft Wirtschaftswissenschaften, Bd. 2195, 2. Aufl., neu bearb. und erw). Tübingen: Mohr Siebeck.
    - Welge, M. K. & Al-Laham, A. (2012). Strategisches Management. Grundlagen - Prozess - Implementierung (Lehrbuch, 6., aktualisierte Aufl). Wiesbaden: Springer Gabler.
Level of course unit
  • Bachelor
Year of study
  • Fall 2025
Semester when the course unit is delivered
  • 5
Language of instruction
  • English
Learning outcomes of the course unit
  • Students have a comprehensive understanding of different strategies in companies in the context of digitalization and are able to implement them while taking ethical principles into account. The students recognize the importance of ethical decisions in the context of a global economy. They learn to identify, discuss and reflect on ethical problems. They have a methodological toolbox to manage and shape core competencies, technologies and innovations.
Course contents
  • • Process of strategic management
    • Strategic analysis of the company and its environment
    • Strategy and strategy development
    • Market and resource orientation
    • Implementation of the acquired knowledge within the framework of accompanied projects
Planned learning activities and teaching methods
  • The course comprises an interactive mix of lectures, discussions and individual and group work.
Work placement(s)
  • none

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